Teammanager Bodem, Water en Wadden (32-36 uur)

Wij werken samen aan bodem,
water en Wadden in Fryslân
Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?
Als teammanager Bodem, Water en Wadden geef je leiding aan een bevlogen en deskundig team van collega’s met verschillende achtergronden, leeftijden en werkervaring. Wat hen verbindt? Een gedeelde overtuiging en drive om samen te werken aan toekomstbestendige oplossingen. In een open en toegankelijke sfeer delen ze kennis en versterken ze elkaar.
Het team werkt aan uiteenlopende en actuele opgaven, zoals: helikoptermetingen van chloriden in de bodem, de bodemagenda, grondwaterbescherming, zwemwaterkwaliteit, het vasthouden van water, het Deltaprogramma, de Friese Waddenkoers, integrale waterplannen voor de Waddeneilanden en de uitvoering van het Investeringskader Waddengebied (IKW). Ook speelt het een rol in de Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s en ondersteunt het de Waddengovernance. Wil jij bijdragen aan een toekomstbestendig Friesland en leidinggeven aan een team dat écht het verschil maakt? Lees dan snel verder!
Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk
In deze rol van ben jij de schakel tussen strategie en uitvoering. Je geeft leiding aan twee teams die zich inzetten voor het ontwikkelen en realiseren van beleid op het gebied van water, bodem en het Waddengebied. Daarbij houd je het overzicht over inhoud, mensen, processen en middelen. Je stuurt op samenwerking, zowel binnen de provincie als met externe partners, en zorgt dat de gestelde doelen en wettelijke taken worden gehaald. Tegelijkertijd draag je actief bij aan de koers en ontwikkeling van het beleidsterrein en de bredere organisatie.
Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Realiseren van de inhoudelijke doelen van het team, zoals vastgesteld in het Regionaal Waterprogramma (RWP);
- Aansturen en ontwikkelen van circa 35 fte, met focus op een efficiënte, effectieve en professionele samenwerking;
- Bijdragen aan de strategische koers van het beleidsonderdeel en vertalen van het Bestuursakkoord, de ambities van GS en wettelijke verplichtingen naar de uitvoering;
- Verantwoordelijkheid nemen voor een goed functionerende en toekomstbestendige bedrijfsvoering binnen de teams;
- Actief deelnemen aan het managementteam van het domein Beleid & Strategie en bijdragen aan de integrale aansturing;
- Rapporteren aan de domeinmanager over voortgang, resultaten en eventuele knelpunten;
- Optreden als boegbeeld en sparringpartner binnen de organisatie en richting externe samenwerkingspartners;
- Invulling geven aan je verantwoordelijkheden binnen de kaders, wettelijke taken, uitgangspunten en beschikbare middelen zoals vastgesteld door PS en GS;
- Leveren van een inhoudelijke en strategische bijdrage aan bestuurlijke en managementoverleggen.
Wie ben jij?
Wa bisto?
We zoeken een teammanager die het verschil maakt door verbindend en inspirerend leiderschap. Iemand die koersvast is, maar ook ruimte biedt voor ontwikkeling en innovatie. Je weet mensen mee te nemen in verandering, stimuleert samenwerking over grenzen heen en staat stevig in een bestuurlijke en politieke omgeving. Met jouw energie, visie en persoonlijkheid geef je richting aan het team en aan de opgaven waar we voor staan. Je bent bereid je voor langere tijd te verbinden aan deze inhoudelijk complexe en maatschappelijke thema’s.
Daarnaast beschik je over:
- Academisch werk- en denkniveau;
- Aantoonbare leiderschapskwaliteiten en ervaring met het aansturen van professionals;
- Bij voorkeur een inhoudelijke achtergrond in waterbeheer, planologie, milieukunde of civiele techniek;
- Ervaring met organisatie- en cultuurverandering is een pre;
- Een relevant en sterk netwerk binnen het ruimtelijk of milieukundig domein.
Wat bieden wij
Wat biede wy
- Salaris van minimaal €5.327,24 en maximaal €7.535,44 (schaal 13) bruto per maand, bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding;
- Een jaarcontract voor 32-36 uur met de mogelijkheid tot verlenging naar een vast contract;
- Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget (IKB). Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
- Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en een opleidingsbudget van € 6.000;
- Uitstekende arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioenopbouw via pensioenfonds APB, collectieve verzekeringen en een laptop en telefoon;
- Volledige vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
- Een goede balans tussen werk en privé. Binnen provincie Fryslân kennen we flexibele werktijden en laat het werk het toe, dan kun je ook thuiswerken.
Reageren
Reagearje
Past deze baan bij jou? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk zondag 7 september 2025.
Meer informatie
Mear ynformaasje
Als je nog vragen hebt over deze functie kun je vanaf 16 augustus contact opnemen Chris Schotman, Domeinmanager Beleid & Strategie, via 06 - 25 06 73 77. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06 - 29 73 85 37 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl.
Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân
Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.
Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?