Veldmedewerker Pacht Provinciale gronden (16-24 uur)

Een man staat met de armen over elkaar voor een weiland.

Wij werken samen aan
een mooi en sterk Fryslân

Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?

Het team Vastgoed en Grondzaken is verantwoordelijk voor het gebruik en beheer van provinciale gronden en bezittingen. Het team telt ruim 30 medewerkers, verdeeld over drie subteams, die zich inzetten voor uiteenlopende provinciale opgaven in het landelijk gebied. Jij maakt deel uit van het subteam Uitvoering en Beheer, dat zorgdraagt voor het goed borgen van het gebruik en onderhoud van het (tijdelijk) provinciaal bezit.

Een functie met impact
In funksje mei betsjutting

Als veldmedewerker pacht draag je direct bij aan de balans tussen landbouw, natuur en provinciale opgaven in Fryslân. Jij zorgt ervoor dat onze pachtgronden goed beheerd en gebruikt worden, en dat afspraken helder en eerlijk verlopen. Daarmee ondersteun je niet alleen de boeren in ons landelijk gebied, maar versterk je ook de duurzame ontwikkeling van de provincie.

Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk

In deze functie begeleid je de uitgifte van provinciale gronden en houd je toezicht op het juiste gebruik en beheer. Je hebt veel contact met pachters en werkt nauw samen met collega’s van vastgoedbeheer en grondverwerving. Daarnaast beheer je tijdelijk aangekochte boerderijen en coördineer je de verkoop van roerende goederen. Het is een afwisselende rol waarin je zelfstandig in het veld werkt en samen optrekt met collega’s en pachters. 

Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:

  • Opstellen van verpachtingsuitgifteplannen in samenwerking met de coördinator grondverwerving en de grondcommissies, waarbij pachtgronden worden gekoppeld aan betrokken pachters;
  • Regelen en toezien op verpachtingen volgens provinciaal pacht- en prijsbeleid, met contact met een breed scala aan pachters (van melkveehouderijen tot geitenfokkerijen);
  • Overleggen over bijzondere pachtvoorwaarden, signaleren en oplossen van problemen in het veld samen met de coördinator pacht vastgoedbeheer en/of coördinator grondverwerving;
  • Je vraagt offertes aan voor beheer- en veldwerkzaamheden en ziet toe op de zorgvuldige uitvoering;
  • Afstemmen van veldwerkzaamheden met provinciale projecten, zoals natuur, veenweide en infrastructuur;
  • Verslagleggen en bijhouden van logboeken per project en pachtdossier;
  • Deelnemen aan voortgangsoverleggen over de uitgifte en het beheer van pachtgronden;
  • Begeleiden van de verkoop van overtollige roerende zaken van boerderijen, in overeenstemming met het provinciale verkoopkader.

Wie ben jij?
Wa bisto?

Voor deze functie zoeken we iemand met kennis van de agrarische sector, die zelfstandig en zorgvuldig werkt. Je legt makkelijk contact met pachters, bouwt vertrouwen op en weet belangen goed af te wegen. In een veelzijdige omgeving houd je het overzicht, werk je nauwkeurig en ben je communicatief sterk, zowel in gesprekken in het veld als in de verslaglegging. Daarbij handel je integer en betrouwbaar, en weet je collega’s en externe partijen op een natuurlijke manier te verbinden.

Hiernaast beschik je over:

  • Hbo werk- en denkniveau, bij voorkeur met een afgeronde opleiding in een agrarische richting;
  • Meerdere jaren werkervaring in de agrarische sector;
  • Kennis van agrarisch ondernemen in Fryslân (melkveehouderij én akkerbouw), waterhuishouding en pacht;
  • Digitale vaardigheden, je gaat werken met systemen zoals GIS en het vastgoedsysteem P8;
  • Rijbewijs B (bij voorkeur beschik je over een eigen auto);
  • Beheersing van de Friese taal is een vereiste. 

Wat bieden wij
Wat biede wy

  • Salaris van minimaal €3.422,37 en maximaal € 4.814,21 (schaal 9) bruto per maand, bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding;
  • Een jaarcontract voor 16-24 uur, met optie tot verlenging;
  • Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget (IKB). Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
  • Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en een opleidingsbudget van € 6.000;
  • Uitstekende arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioenopbouw via pensioenfonds ABP, collectieve verzekeringen en een laptop en telefoon;
  • Vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
  • Een goede balans tussen werk en privé. Binnen provincie Fryslân kennen we flexibele werktijden en laat het werk het toe, dan kun je ook thuiswerken. 

Een VOG is voor deze functie vereist. Deze wordt door provincie Fryslân aangevraagd en betaald.

Reageren
Reagearje

Past deze baan bij jou? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk zondag 30 september 2025. 

Solliciteren

Meer informatie
Mear ynformaasje

Als je nog vragen hebt over deze functie kun je contact opnemen met Marcel Hoekstra, teammanager Vastgoed en Grondzaken, via 06 - 52 47 51 65 of mail naar m.hoekstra@fryslan.frl. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06 - 29 73 85 37 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl

Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân

Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.

Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?