Risicomanager (36 uur)

Wij werken samen aan het beheersen
van risico's en het behalen van kwaliteit
Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?
Bij Provinciale Waterstaat werken we elke dag aan veilige en goed toegankelijke (vaar)wegen en bruggen. Ons team Advies en Ondersteuning helpt andere teams om dat zo effectief en verantwoord mogelijk te doen, met oog voor risico’s en kwaliteit. Voor deze nieuwe functie zoeken we een risicomanager die het verschil wil maken en helpt om risicomanagement stevig te verankeren in onze organisatie!
Een functie met impact
In funksje mei betsjutting
Als risicomanager draag je direct bij aan een veilige, betrouwbare en toekomstbestendige infrastructuur. Door risico’s en kwaliteit integraal te benaderen, zorg je ervoor dat projecten voorspelbaar, beheersbaar en efficiënt verlopen. Daarmee help je onze organisatie niet alleen voldoen aan eisen en normen, maar ook waarde creëren voor de Mienskip en de leefomgeving.
Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk
In deze rol werk je aan complexe opgaven die direct invloed hebben op de veiligheid, kwaliteit en continuïteit van onze infrastructuur. Je maakt deel uit van een team van ongeveer twintig professionals die zelfstandig opereren, maar elkaar regelmatig opzoeken om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en samen te werken aan slimme, duurzame oplossingen.
Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Inventariseren van risico’s volgens de RISMAN-methode op politiek-bestuurlijk, technisch, juridisch/wettelijk, financieel/economisch, geografisch, maatschappelijk en veiligheidskundig gebied;
- Organiseren en leiden van risicosessies, en het opbouwen van sterke samenwerkingsrelaties met interne en externe belanghebbenden;
- Bijdragen aan de RI&E en aan de uitvoering van verbetermaatregelen die voortkomen uit de jaarlijkse RI&E;
- Beoordelen van risico’s binnen aanbestedingen en contractvormen zoals UAV en UAV-GC, en toetsen van kwaliteitsaspecten binnen projectuitvoering en contractvoorwaarden;
- Ontwikkelen van strategieën en maatregelen om risico’s en kwaliteitsissues te beheersen, en adviseren van projectteams en management over effectieve risico- en kwaliteitsbeheersing;
- Evalueren van de effectiviteit van risicobeheersings- en kwaliteitsmaatregelen, en bijdragen aan een lerende organisatie op het gebied van risicomanagement, veiligheid en kwaliteitsverbetering.
Wie ben jij?
Wa bisto?
We zoeken een collega die zowel scherp analytisch als overtuigend communicatief is. Iemand die kansen en risico’s helder kan doorzien, moeiteloos samenwerkt met diverse stakeholders en anderen weet te inspireren. Je denkt strategisch, handelt proactief en neemt weloverwogen beslissingen die impact hebben op belangrijke infrastructurele projecten.
Hiernaast neem je mee:
- Een afgeronde wo- of hbo-opleiding, bij voorkeur in een richting zoals veiligheidskunde, risico- en verandermanagement, bedrijfskundig risicomanagement of kwaliteitsmanagement;
- Certificering in risicomanagement en/of kwaliteitsmanagement is een pré;
- Ervaring met infrastructurele projecten, aanbestedingen en kwaliteitsborging;
- Kennis van UAV/UAV-GC, de RISMAN-methode en relevante kwaliteitssystemen.
Wat bieden wij
Wat biede wy
- Salaris van minimaal €4.337,88 maximaal €6.122,12 (schaal 11) bruto per maand, bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding;
- Een jaarcontract voor 36 uur, met optie tot verlenging;
- Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget (IKB). Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
- Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en een opleidingsbudget van € 6.000;
- Uitstekende arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioenopbouw via pensioenfonds ABP, collectieve verzekeringen en een laptop en telefoon;
- Vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
- Een goede balans tussen werk en privé. Binnen provincie Fryslân kennen we flexibele werktijden en laat het werk het toe, dan kun je ook thuiswerken.
Een VOG is voor deze functie vereist. Deze wordt door provincie Fryslân aangevraagd en betaald.
Reageren
Reagearje
Past deze baan bij jou? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk zondag 2 november 2025.
Meer informatie
Mear ynformaasje
Als je nog vragen hebt over deze functie kun je contact opnemen met Koos Bogaerts, teammanager Advies en Ondersteuning, via 06-1430 6206 of mail naar k.bogaerts@fryslan.frl. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06-29738537 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl.
Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân
Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.
Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?