Portretfoto van Kees Terwisscha van Scheltinga

Autoverlichting is best een complex onderwerp. Want wat maakt autoverlichting eigenlijk ‘goed’? Kees Terwisscha van Scheltinga, regiomanager Noord-Nederland bij de ANWB, is dagelijks bezig met dit vraagstuk en vat het als volgt samen: “Voor goede autoverlichting is het cruciaal te begrijpen wanneer je welke verlichting moet gebruiken, afhankelijk van de (weers)omstandigheden en verkeerssituaties. Daarnaast moet je regelmatig controleren of je autoverlichting juist werkt.”

Zelf blijven nadenken is cruciaal

Omdat goede verlichting niet alleen gaat om de lampen zelf, maar ook om het gebruik van de juiste verlichting, is het belangrijk om te weten wat je doet: “Ondanks dat veel moderne auto’s tegenwoordig automatisch de verlichting regelen, blijft het belangrijk dat je zelf blijft nadenken én begrijpt wanneer je de verschillende soorten verlichting moet inschakelen,” aldus Kees. “Al heb je nog zo’n slimme auto, toch kan hij nog fouten maken. Bijvoorbeeld wanneer het een beetje mistig is of het begint te regen, en de sensor niet de juiste verlichting activeert. Dus blijf altijd zelf alert en bewust handelen. Daar begint het mee.”

‘’In soad moderne auto’s regelje tsjintwurdich automatysk de ferljochting, dochs bliuwt it wichtich datsto sels ek neitinkst en begrypst wannear ast hokker soarte ferljochting brûkst.’’

Check je verlichting bij bijzondere situaties

Goede autoverlichting is een kwestie van technisch goede autolampen en het juiste gebruik hiervan. “Het is essentieel om te weten hoe het is gesteld met je autoverlichting,” benadrukt Kees. “Naast dat je zelf regelmatig een snelle check zou moeten doen, wordt jouw autoverlichting ook gecontroleerd tijdens de APK-keuring. Bovendien raden we aan om extra checks te doen in bijzondere situaties, zoals wanneer je veel passagiers hebt, een caravan of fietsendrager achter je auto koppelt, of als je op vakantie gaat met een volle kofferbak. Het extra gewicht achterin kan ervoor zorgen dat je auto iets naar achteren helt, waardoor de koplampen te hoog kunnen schijnen.”

Afstelling verlichting controleren

In sommige gevallen wordt de koplampafstelling automatisch geregeld, maar bij bepaalde auto's kun je dit handmatig instellen aan de linkerkant van je stuur. Wil je zelf controleren of de afstelling juist is? Kees geeft het volgende advies: “Parkeer op ongeveer twintig meter afstand van een muur of winkelraam en bekijk de reflectie van je koplampen.”

Smoargens kin de opbringst fan dyn lampen gâns ferminderje, soms wol oant 80%.

Schone lampen, meer zicht

Niet alleen is de koplampafstelling belangrijk, ook is het goed om te letten op viezigheid op je lampen. “Vuil kan de lichtopbrengst van je lampen aanzienlijk verminderen, soms wel tot 80%,” legt Kees uit. “Daarom is het van belang om je lampen schoon te houden. Op dit moment wordt er bijvoorbeeld door veel boeren in Friesland geoogst, waardoor er meer modder op de weg ligt. Deze modder spat op je koplampen waardoor je lichtopbrengst afneemt. Het is daarom goed om af en toe je lampen te poetsen. Het zijn eenvoudige maatregelen waarmee je een groot verschil kunt maken.”

Ook overdag is verlichting essentieel

Waar het gebruik van autoverlichting logisch is bij schemer of wanneer het donker is, vindt Kees dit overdag óók belangrijk. Kees: “Bij de ANWB streven we ernaar om de reis van iedereen zo efficiënt en veilig mogelijk te organiseren, van begin tot eind. Autoverlichting speelt daarbij een belangrijke rol. We benadrukken daarbij juist ook het voeren van verlichting overdag. Hoewel het in Nederland overdag niet verplicht is om met verlichting te rijden, raden we het toch ten zeerste aan. Vooral in landelijke gebieden zoals Friesland, met zijn donkere onoverzichtelijke landweggetjes, kan het voeren van goede autoverlichting ook overdag een groot verschil maken.”

Meer te weten komen over de rol van autoverlichting in verkeersveiligheid? Lees dan het interview met Wesley de Boer, de coördinator van het basisteam Politie Leeuwarden.