Provincie stelt 2,2 miljoen euro beschikbaar voor verkenning partiële elektrificatie Friese spoorlijnen
De provincie Fryslân stelt €2,2 miljoen beschikbaar voor een verkenningsstudie naar partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren. Met deze stap bereidt de provincie zich samen met het Rijk en de spoorsector voor op volledig emissievrij treinvervoer in 2035.
Het uitvoeren van de verkenningsstudie is de eerste stap om de spoorinfrastructuur gereed te maken voor duurzaam treinvervoer. Dit sluit aan op de recent aangenomen motie Pierik en De Hoop in de Tweede Kamer over het uitfaseren van de laatste diesellijnen. Gedeputeerde Matthijs de Vries: “Wij doen deze extra investering van €2,2 miljoen, omdat wij stappen willen zetten in het verduurzamen van het treinvervoer in Fryslân. Door het gedeeltelijk elektrificeren, investeren we slim en efficiënt in de infrastructuur. Zo maken we de Friese spoorlijnen klaar voor de toekomst.”
Batterijtrein
Tot op heden was volledige elektrificatie van het spoor de enige optie in Nederland om over te stappen naar volledig duurzaam treinvervoer. Het volledig elektrificeren van het spoor is echter zeer kostbaar en neemt jaren in beslag. De batterijtrein is een slim en duurzaam beschikbaar alternatief. Spoortrajecten krijgen gedeeltelijke bovenleiding. Dit bespaart kosten en tijd. Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van het spoor niet nodig is.
Batterijtreinen zijn schoner dan dieseltreinen. Ze stoten geen schadelijke stoffen uit en leveren hiermee een belangrijke bijdrage aan de klimaatopgave. Doordat batterijtreinen stiller zijn hebben ze een positief effect op de leefomgeving en het reizigerscomfort. Daarnaast dragen batterijtreinen positief bij aan de exploitatiekosten en kunnen de treinen sneller optrekken.
Nieuwe treinconcessie 2035-2050
In 2035 loopt de huidige noordelijke regionale vervoersconcessie af. Een groot deel van de huidige dieseltreinen zijn dan aan het einde van hun technische levensduur. Dit is een goed moment om over te stappen op batterijtreinen. Dit wordt meegenomen in de voorbereiding van de nieuwe treinconcessie.