Openbaar vervoer Fryslân 2026

Vanaf 1 december 2025 is voor een drietal onderdelen subsidie aan te vragen op het gebied van openbaar vervoer.

Informatie over de subsidieregeling

De subsidieregeling openbaar vervoer Fryslân 2026 heeft de volgende onderdelen:

  • Paragraaf 2.2. Subsidieverstrekking voor het beheer van openbaar vervoer
    Aanvragers: een gemeente, een samenwerkingsverband van gemeenten of een andere partij, al dan niet met participatie van de provincie.
    Voor: het beheer voeren over het openbaar vervoer (dat onderdeel is van een door Gedeputeerde Staten verleende concessie) op basis van een overeenkomst met Gedeputeerde Staten.
     
  • Paragraaf 2.3. Subsidieverstrekking voor openbaar vervoer door middel van de inzet van een buurtbus
    Aanvragers: een buurtbusorganisatie of een gemeente.
    Voor: het verzorgen van openbaar vervoer door middel van de inzet van een nieuwe of bestaande buurtbuslijn.
     
  • Paragraaf 3. Projecten ten verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer
    Aanvrager: een Friese gemeente.
    Voor: het verbeteren van de motorische of visuele toegankelijkheid van een gemeentelijke bushalte in Fryslân.

Voorwaarden

De aanvraagcriteria en andere benodigde informatie zijn te vinden in de subsidieregeling. Lees de regeling om te bekijken of u aan de voorwaarden kunt voldoen. 

Voor hoofdstuk 3 (Projecten ter verbetering van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer) geldt van 1 december 2025 tot en met 31 augustus 2027 een plafond van € 1.200.000,- . Verder geldt een er een maximum subsidiebedrag ad € 25.000 per bushalte. Het aanvragen van een subsidie van € 25.000 of meer kan tot uiterlijk 31 december 2026. Het aanvragen van een subsidie tot € 25.000 kan tot uiterlijk 31 augustus 2027. 

Subsidie aanvragen: hoe doe ik dit?

U kunt subsidie aanvragen via het digitale aanvraagformulier vanaf 9.00 uur op de openstellingsdatum. Het digitale aanvraagformulier kunt u, zodra het mogelijk is om subsidie aan te vragen, hieronder openen.

Wat heeft u nodig voor een complete aanvraag (de bijlagen gelden niet voor onderdeel 2.2. - beheer openbaar vervoer. Dan moet de Concessieovereenkomst als bijlage erbij):

  1. eHerkenning 2+ (voor gemeente, stichtingen en verenigingen)
  2. Begroting
  3. Projectplan
  4. Een machtigingsformulier (alleen als u namens iemand anders een aanvraag doet).

Heeft uw stichting, vereniging of coöperatie geen eHerkenning? U kunt ook gebruik maken van uw eigen DigiD als gemachtigde voor de aanvragende organisatie. De aanvraag komt dan wel op naam van de organisatie, maar u bent dan de gemachtigde. Wel moet u dan een machtigingsformulier en KvK uittreksel (en eventueel statuten) uploaden bij uw aanvraag. 

Lukt het u niet het online aanvraagformulier in te vullen, neem dan contact op met het KCC, telefoonnummer 058 - 292 59 25 Zij zullen u verder helpen met het doen van de aanvraag.

Meer informatie 

Voor vragen kunt u contact opnemen met ons Klantencontactcentrum via telefoonnummer 058 - 292 59 25 of via de mail met provincie@fryslan.frl

De link naar het digitale formulier wordt vanaf 1 december 2025 om 9:00 actief zodat u vanaf dat moment de aanvraag in kan dienen.

Het is belangrijk het aanvraagformulier volledig in te vullen en alle benodigde bijlagen toe te voegen. Doet u dit niet, dan loopt u mogelijk subsidie mis.