Geluidsbelastingkaart

Medio 2022 is de nieuwe geluidsbelastingskaart vastgesteld. Iedere vijf jaar wordt een nieuwe geluidsbelastingskaart gemaakt door de provincie Fryslân voor de provinciale wegen. Een jaar later wordt op basis van die geluidsbelastingskaart een Actieplan geluid opgesteld. Daarin staat welke geluidsnorm Gedeputeerde Staten voor dit Actieplan heeft vastgesteld, en welke woningen boven die geluidsnorm uitkomen op basis van de geluidsbelastingskaart. Voor de woningen die boven de norm uitkomen worden in principe maatregelen getroffen om het geluidsniveau onder de vastgestelde norm te brengen. Hierbij gelden nog wel enkele zaken zoals de beoordeling of een maatregel doelmatig is en of er (voldoende) budget is vrijgemaakt voor het Actieplan. Verder naar beneden staat een link naar het Actieplan Geluid.

Open grote kaart (met meer informatie)

Andere rekenmethodes veroorzaken onduidelijkheid

De geluidsbelastingskaart 2022 is met een andere rekenmethode gemaakt dan de vorige kaarten. De kaarten werden altijd berekend met de Standaard Rekenmethode 2 (SRM2). De EU heeft bepaald dat de geluidsbelastingskaarten met ingang van 2022 berekend moeten worden met de rekenmethode CNOSSOS. De EU wil namelijk dat alle landen dezelfde rekenmethode gebruiken om de landen onderling te kunnen vergelijken.

Deze nieuwe rekenmethode CNOSSOS veroorzaakt onduidelijkheid voor de mienskip. Het punt is dat de berekende geluidsbelastingen met CNOSSOS soms wel 3 dB hoger zijn dan de berekeningen met het SRM2. Daar komt bij dat het aan de geluidsbelastingskaart gekoppelde Actieplan geluid ook niet meer met SRM2 maar met CNOSSOS berekend moet worden. Maar bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet moeten de daarin opgenomen maatregelen gebaseerd zijn op nog een andere rekenmethode, namelijk OREG. Deze OREG rekenmethode lijkt overigens veel op SRM2. De resultaten van deze beide methoden wijken niet veel van elkaar af.

De gepubliceerde geluidsniveaus van de geluidsbelastingskaart van 2022 sluiten dus niet aan bij de wettelijke normen die voor de maatregelen in het Actieplan geluid gelden. Men kan dus aan de geluidsbelastingskaart niet (meer) zien of het daar getoonde (CNOSSOS) geluidsniveau op een huis consequenties heeft voor het wel of niet te treffen maatregelen.

Hoe nu verder

Het al dan niet treffen van maatregelen hangt af van een aantal zaken:

  1. de geluidsnorm (plandrempel) die Gedeputeerde Staten gaat vaststellen voor de nieuwe periode;
  2. het geluidsniveau van de woning is op basis van OREG;
  3. het budget wat voor het Actieplan beschikbaar wordt gesteld;
  4. of een maatregel doelmatig is (de kosten ervan zich in redelijke mate verhoudt tot het beoogde effect.

Op 3 juli 2025 is het nieuwe Actieplan Geluid vastgesteld. 

In dit Actieplan kunt u lezen dat er plandrempels zijn vastgesteld, maar geen budget beschikbaar is gesteld. Dit heeft te maken met de komst van nieuwe geluidswetgeving, namelijk de instelling van geluidsproductieplafonds (GPP’s) die in de Omgevingswet wordt geïmplementeerd. Zodra dat gereed is (de verwachting is in 2026) komen de woningen die buiten de bebouwde kom een geluidsbelasting hebben boven 65 dB en binnen de bebouwde kom boven 70 dB op een saneringslijst te staan. Voor deze woningen wordt vervolgens met financiering van het rijk maatregelen getroffen om het geluidsniveau op de gevel onder de drempel van 65 dB of 70 dB te brengen. Dit is een wettelijke verplichting. Tot die tijd maakt de provincie dus even pas op de plaats met maatregelen in het kader van het Actieplan Geluid.

Overigens zijn maatregelen in het kader van het Actieplan Geluid geen wettelijke verplichting. De provincie (Gedeputeerde Staten) bepaalt zelf welke plandrempels, voorwaarden en financiering men daarvoor beschikbaar stelt. Het Actieplan opstellen is wel een verplichting, maar de inhoud ervan is een beleidsmatige keuze om iets voor de inwoners van de provincie te doen om verkeerslawaai te verminderen.