Subsidieregeling Funderingsherstel Veenweidegebied Fryslân 2025-2029


Wie, wat, wanneer?
Deze subsidie is voor eigenaar-bewoners van woningen en VvE’s in het Veenweidegebied met urgente funderingsproblemen die de fundering van hun woning willen laten herstellen of vervangende nieuwbouw laten uitvoeren. Het gaat hierbij om woningen die de aanvrager in eigendom heeft en zelf permanent bewoont. Via deze postcodechecker kunt u controleren of u in het aangemerkte gebied woont. Ook moet de woning voor 1973 gebouwd zijn. Dit kunt u via het kadaster controleren.
De subsidie kan aangevraagd worden vanaf 23 juni 2025 tot de subsidiepot leeg is of tot 31 december 2025. In 2025 is er een subsidieplafond van € 480.000. Na 31 december 2025 is de regeling open van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028. Jaarlijks is er € 1.000.000 beschikbaar
Informatie over de subsidieregeling
De subsidieregeling is bedoeld voor eigenaar-bewoners van woningen en VvE’s als tegemoetkoming in de kosten voor het uitvoeren van funderingsherstel.
Let op: Om deze subsidie te kunnen krijgen is er een KCAF onderzoeksrapport nodig, dat bij de subsidieaanvraag moet worden meegestuurd. Dit funderingsonderzoek moet uitgevoerd worden door partijen die voldoen aan de KCAF Erkenningsregeling voor funderingsonderzoek. Om funderingsonderzoek te laten doen, is ook subsidie mogelijk.
Subsidiebedrag
De subsidie vergoedt 40% van de gemaakte en subsidiabele kosten voor het uitvoeren van funderingsherstel, met een maximum van € 40.000 per woning.
Indienen aanvraag
Bij het invullen van uw aanvraag heeft u in elk geval de volgende documenten nodig:
- Een onderzoeksrapport van een KCAF erkend funderingsonderzoeksbedrijf.
- Een offerte/opdrachtbevestiging van een KCAF erkend funderingsherstelbedrijf, waarin in ieder geval een opgave van de omvang en kosten van de te verrichten herstelwerkzaamheden is opgenomen;
- Een uittreksel basisregistratie van de aanvrager, of als een VvE aanvraagt de uittreksels basisregistratie van alle eigenaar-bewoners die de VvE vormen.
In de regeling leest u welke documenten u verder mee moet sturen. Dit kan per situatie verschillen. Als u een gezamenlijke aanvraag indient, gebruikt u deze samenwerkingsovereenkomst.
U kunt de Verklaring minimis-steun digitaal invullen.
Waar?
U kunt subsidie aanvragen door gebruik te maken van het elektronische aanvraagformulier.
Het is belangrijk het aanvraagformulier volledig in te vullen en alle benodigde bijlagen toe te voegen. Doet u dit niet, dan loopt u mogelijk subsidie mis.
U heeft subsidie ontvangen, en dan?
Heeft u subsidie ontvangen, dan moet u nadat de herstelwerkzaamheden zijn afgerond een fotoverslag van de voor- en nasituatie en van de uitvoering naar ons toesturen. We hebben hiervoor een format gemaakt, deze vindt u hier. Deze mag gestuurd worden naar provincie@fryslan.frl.
Meer informatie
Voor vragen kunt u contact opnemen met ons Klantencontactcentrum via telefoonnummer 058 - 292 59 25 of via de mail met provincie@fryslan.frl.
Voor vragen over funderingsonderzoek en -herstel kunt u terecht bij ons via e-mail info@funderingsloket.frl of funderingsloket.frl
Let op: Deze aanvraag dient u digitaal in. Hiervoor heeft u DigiD (als particulier) of eHerkenning (als onderneming) nodig.
Zie hier voor meer informatie.
Nadat u met DigiD of eHerkenning bent ingelogd kunt u uw aanvraag tussentijds opslaan en later (binnen 5 dagen) opnieuw openen.