Beleidsmedewerker Wadlopen (24 uur)

Wij werken samen aan
het Waddengebied
Wy binne provinsje Fryslân. Wa bisto?
De provincie is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wadloopverordening en zoekt een enthousiaste beleidsmedewerker om hierbij een sleutelrol te vervullen. Je komt terecht in team Groene Regelgeving: een jong, betrokken en gedreven team dat werkt aan de natuur thema’s binnen de Omgevingswet zoals houtopstanden, flora-, fauna en Natura2000-activiteiten én de Wadloopverordening. Samen zetten we ons in voor de beleving van onze bijzondere natuur. Lijkt het jou interessant om beleid en uitvoering te combineren? Lees dan verder!
Een functie met impact
In funksje mei betsjutting
Als beleidsmedewerker wadlopen lever je een directe bijdrage aan het behoud en de beleving van één van de meest bijzondere natuurgebieden van Nederland: de Waddenzee. Je zorgt ervoor dat wadlooptochten op een veilige, verantwoorde en natuurbewuste manier kunnen plaatsvinden. Daarmee bescherm je niet alleen kwetsbare natuur, maar draag je ook bij aan een unieke ervaring voor duizenden wandelaars per jaar. Jouw werk raakt zowel natuurorganisaties, gidsen als recreanten. Door zorgvuldig beleid te ontwikkelen en uit te voeren, help je balans te houden tussen mens en natuur.
Het werk in de praktijk
It wurk yn de praktyk
Met de vaststelling van de nieuwe Wadloopverordening in juli 2023 is een belangrijke stap gezet richting een toekomstbestendig beleid voor het wadlopen. Als beleidsmedewerker speel jij een centrale rol in de uitvoering, doorontwikkeling en naleving van deze verordening. Je schakelt tussen beleid en praktijk, en werkt nauw samen met collega’s binnen de provincie Fryslân en met de provincies Noord-Holland en Groningen. Je bent het inhoudelijke aanspreekpunt voor vergunningverlening en adviseert op strategisch niveau over ontwikkelingen rondom het wadlopen.
Je werkzaamheden zijn veelzijdig en vragen om bestuurlijke sensitiviteit, inhoudelijke scherpte en organisatorisch talent.
Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn:
- Behandelen en beoordelen van vergunningaanvragen op basis van de Wadloopverordening;
- Uitwerken en implementeren van nieuw beleid rondom wadlopen, in samenwerking met andere provincies;
- Adviseren van het management en de gedeputeerde over beleidsvraagstukken, vergunningvoorwaarden en bestuurlijke afstemming;
- Onderhouden van contact met wadlooporganisaties, overheden, natuurorganisaties en andere belanghebbenden;
- Fungeren als ambtelijk secretaris van de Veiligheidsadviescommissie Wadlopen;
- Meedenken over en bijdragen aan de doorontwikkeling van de Wadloopverordening, inclusief communicatie en draagvlak.
Wie ben jij?
Wa bisto?
We kijken uit naar een collega met affiniteit voor het Wad, die zich vol overtuiging wil inzetten voor dit bijzondere natuurgebied. Iemand met oog voor kwaliteit, die helder en overtuigend kan communiceren, zowel schriftelijk als mondeling. Je beschikt over een sterk analytisch vermogen en weet hoofd- van bijzaken te scheiden. Daarnaast schrik je niet van een beetje werkdruk, ben je flexibel in je aanpak en kun je je snel nieuwe processen eigen maken. Bovenal ben je een fijne collega met wie het prettig samenwerken is.
Hiernaast beschik je over:
- Je beschikt over hbo-werk- en denkniveau.
- Ervaring als vergunningverlener of beleidsmedewerker is een pré.
Wat bieden wij
Wat biede wy
- Salaris van minimaal €3.644,44 en maximaal €5.133,31 (schaal 10) bruto per maand, bij een 36-urige werkweek, afhankelijk van ervaring en opleiding;
- Een jaarcontract voor 24 uur met optie tot verlening;
- Boven op je salaris ontvang je 22,37% individueel keuzebudget (IKB). Dit individueel keuzebudget kun je bijvoorbeeld inzetten voor extra verlof, fietsplan, bedrijfsfitness, lidmaatschappen van vakbonden, of gebruiken als extra spaarpot;
- Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en een opleidingsbudget van € 6.000;
- Uitstekende arbeidsvoorwaarden, waaronder pensioenopbouw via pensioenfonds ABP, collectieve verzekeringen en een laptop en telefoon;
- Vergoeding woon-werkverkeer voor fietsers en treinreizigers. Kom je met de auto? Dan hebben we een plekje voor je gereserveerd in de nabijgelegen parkeergarage;
- Een goede balans tussen werk en privé. Binnen provincie Fryslân kennen we flexibele werktijden en laat het werk het toe, dan kun je ook thuiswerken.
Reageren
Reagearje
Past deze baan bij jou? Dan ontvangen wij graag je CV en motivatie uiterlijk zondag 22 juni 2025.
Meer informatie
Mear ynformaasje
Als je nog vragen hebt over deze functie kun je contact opnemen met Wanda Geerstma, teammanager Groene Regelgeving, via 06 - 27 58 80 26 of mail naar w.geerstma@fryslan.frl. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure, neem dan contact op met Danique Akkerman, HR-medewerker, via 06 - 29 73 85 37 of mail naar d.akkerman@fryslan.frl.
Provincie Fryslân
Provinsje Fryslân
Werken bij de provincie Fryslân betekent werken bij een ambitieuze organisatie. Met ruim 1.000 collega’s maken we Fryslân mooi en sterk. Het resultaat voor de Friese samenleving staat voorop en daarnaast staat het werkgeluk van onze medewerkers centraal. Persoonlijke ontwikkeling, vitaliteit, teamwerk en waardering zijn daarbij belangrijk. We werken in een moderne organisatie waar het resultaat voorop staat en samenwerking vanzelfsprekend is.
Fryslân heeft een uitgesproken eigen identiteit en die koesteren we. Daarom is tweetaligheid bij provincie Fryslân een basisprincipe. Foar dy ek?