Gladheidsbestrijding

De provincie Fryslân heeft als taak om de provinciale wegen onder winterse omstandigheden zo goed mogelijk begaanbaar te houden. Het seizoen waarin de wegen glad kunnen worden, loopt globaal van 15 oktober tot 15 april. Soms is het niet mogelijk om gladheid te voorkomen, maar strooien we om de gevolgen van de gladheid zoveel mogelijk te beperken.

Dit is een enorme klus, daarom helpen zeven Friese bedrijven met het ijs- en sneeuwvrij maken van de wegen. In totaal gaat het om vijf miljoen vierkante meter aan wegen, wat neer komt op meer dan 650 voetbalvelden bij elkaar! Het doel van de provincie is het bereiken van zo veilig mogelijke omstandigheden voor weggebruikers en optimale bereikbaarheid bij gladheid.

  • Volg Fryslân live voor gladheidsmeldingen

    Onze strooiers zijn uitgerust met GPS. Dit betekent dat zodra een strooiacties opgestart wordt, de strooiwagens te volgen zijn op de onderstaande kaart. Zodra de strooiwagens in actie komen, informeren we hierover via ons Twitteraccount (@provfryslan). Ook wanneer er naast gladheid, extreme weersomstandigheden zijn, informeren en waarschuwen wij via Twitter.

    Volg de strooiwagens op de kaart hieronder.

    • De kaart laat de aanhangstrooiers en de opzetstrooiers zien;
    • Op de kaart worden de strooiroutes van de provinciale wegen getoond;
    • Er wordt alleen een groene lijn getoond wanneer de strooier daadwerkelijk aan het strooien is en in sommige gevallen als de machine wordt opgestart;
    • De routes worden getoond van de afgelopen 12 uur. Zodra er binnen 12 uur op dezelfde route niets is gestrooid, verdwijnt de lijn van de kaart. Is er niks te zien op de kaart, dan is er de afgelopen 12 uur niet gestrooid;
    • De lijn bestaat uit allemaal stippen. Elke strooier geeft elke 5 seconden zijn status en locatie door wanneer gestrooid wordt;
    • Elke 10 minuten wordt de route ververst en is te zien welke route de strooiwagen heeft afgelegd.

    Let op: ook al is er gestrooid, het wegdek kan dan alsnog glad zijn.

    Open grote kaart (met meer informatie)

  • Gladheidsmeldsysteem

    De provincie Fryslân beschikt, samen met Rijkswaterstaat over een netwerk van sensoren. Dit heet een gladheid meldsysteem. Op 30 plaatsen verdeeld over de provincie zijn meetstations aangelegd (weerhutten). Via sensoren in het wegdek worden de temperaturen in de gaten gehouden.

    Naast de wegdektemperaturen worden allerlei waarden gemeten zoals: temperatuur lucht, luchtvochtigheid, aanwezige restzout, dauwpunt en neerslag.
    De dienstdoende coördinator kan met deze gegevens, ondersteund door het weerbureau, beslissen of er wel of niet wordt gestrooid en hoeveel.

  • Strooien met feitjes

    Gedeputeerde Sietske Poepjes schept zout met twee strooimannen.

    Strooien in de provincie Fryslân:

    • 7 strooi steunpunten in de provincie Fryslân;
    • 3200 ton basis capaciteit strooizout;
    • Strooigebied is 5 miljoen m2 per strooiactie;
    • 19 opzetstrooiers;
    • 22 aanhangstrooiers;
    • 64 sneeuwploegen;
    • Uitvoering met 7 Friese ondernemers;
    • Samenwerking met Rijkswaterstaat en verschillende gemeenten.
  • De weersbewaking

    Het weerstation waar de weersverwachting op computerschermen wordt bijgehouden.

    Het weerbureau heeft een ondersteunende rol. Naast het leveren van actuele neerslagbeelden, satellietbeelden en weerkaarten, worden de meetgegevens van alle meetstations naar het weerbureau verstuurd en omgezet naar een voorspellingsmodel dat de situatie 3 tot 6 uur vooruit bekijkt. De meteoroloog is 24 uur per dag bereikbaar voor ondersteuning en advies.

  • Gladheid voorkomen

    Strooiwagen rijdt al strooiend over de weg.

    Het streven is altijd om alle wegen te strooien, voordat het glad wordt. Het kan voorkomen dat de weersomstandigheden zo extreem zijn, dat het onmogelijk is alle wegen volledig sneeuw- of ijzelvrij te houden. In die gevallen worden eerst de hoofdwegen en fietspaden en parallelwegen gestrooid.

  • Wegenzout en natzout strooien

    Strooiwagen rijdt door de sneeuw.

    De provincie Fryslân hanteert de methode ‘natzout strooien'. Dit betekent dat we het zout voordat we het op de weg strooien, bevochtigen. Het zout hecht hierdoor beter aan de weg en versnelt de dooiende werking. Bovendien hoeft er met deze methode aanzienlijk minder zout gebruikt te worden voor hetzelfde resultaat. Het milieu wordt in deze situatie dus zo min mogelijk belast. Zout helpt niet onmiddellijk, maar heeft tijd nodig om in te werken. Pas nadat er voldoende verkeer overheen is gegaan, mengt het zout zich met ijzel of sneeuw.

Pagina opties

Bekijkt u deze website het liefst in het Nederlands of het Frysk? Selecteer uw voorkeur.

De huidige voorkeurstaal is:

NederlandsFrysk

Om uw voorkeur later te wijzigen, klikt u op de vlag rechts bovenaan de website.