Welke beeldend kunstenaar wint de GERRIT BENNERprijs 2021 voor toonaangevende ontwikkeling en welk duo opdrachtgever-opdrachtnemer gaan strijken met de Vredeman de Vriesprijs voor Vormgeving? Gedeputeerde Staten hebben een adviescommissie gevraagd om genomineerden te selecteren voor de GERRIT BENNERprijs. Die bestaat in 2021 uit:  Stina van der Ploeg, Dirk van Ginkel, Rieke Vos, Noor Mertens en Hans Hoekstra.

De winnende beeldend kunstenaar ontvangt een geldbedrag van € 4.000,- en een tentoonstelling in het Fries Museum. De organisatie van de prijs is in handen van Keunstwurk. De tweejaarlijkse provinciale GERRIT BENNER prijs is vernoemd naar de Friese landschapsschilder Gerrit Benner, uit de 20e eeuw. De titel gaat in 2021 naar een beeldend kunstenaar, die van 2019-2021 een toonaangevende ontwikkeling heeft doorgemaakt. In 2023 is er weer een prijs voor een beeldend kunstenaar met werk uit een langere periode: een zogenaamde Oeuvreprijs.

Beeldend kunstenaars kunnen tot 25 juli 2021 ook zichzelf voor de prijs aanmelden via de website van Keunstwurk De uitreiking is op 26 november 2021 in het Fries Museum.

Vredeman de Vriesprijs

Ook voor de Vredeman de Vriesprijs 2021 is een adviescommissie benoemd. Daaraan nemen deel: Ann Maes, Lucas Verweij, Dries van Wagenberg, Roelof Koster en Eileen Blackmore. Zij zullen een advies uitbrengen aan GS, welk duo dit jaar de Vredeman de Vriesprijs verdient. De winnaar daarvan maakt de provincie bekend op 10 december 2021.

Combinaties van ontwerper-opdrachtgever kunnen zich met hun werk aanmelden via de website van Keunstwurk, tot 16 augustus.

Het winnende team, bestaande uit de ontwerper en opdrachtgever van het winnende ontwerp, ontvangt een bedrag van € 5.000,- en een oorkonde. Voor vijf “eervolle vermeldingen” zijn er bedragen van € 500,-.

Met deze prijzen wil de provincie het klimaat voor beeldend kunstenaars en vormgevers in Fryslân stimuleren.

Biografie adviescommissie GERRIT BENNERprijs 2021:

- Stina van der Ploeg

Stina van der Ploeg is kunsthistorica met een grote passie voor kunst in al haar verschijningsvormen en heeft meer dan 25 jaar professionele ervaring in zowel de particuliere- als publieke sector. Zo was ze redacteur bij een uitgeverij gespecialiseerd in kunst en architectuur en medewerker bij diverse galeries. Ze was interim afdelingshoofd bij het Rijksmuseum te Amsterdam en directeur bedrijfsvoering bij Museum Belvédère in Heerenveen. Voor de gemeenten Leeuwarden, Hengelo en Kampen was ze verantwoordelijk voor advisering in diverse disciplines op kunst en cultuurgebied zoals beeldende kunst, erfgoed, podiumkunsten en cultuureducatie. Sinds mei 2019 runt ze Galerie Getekend, een galerie voor hedendaagse tekenkunst in Heerenveen. Verder bekleedt ze verschillende bestuurlijke functies o.a. bij Sybren Hellinga Stichting en Stichting Tijd.

- Dirk van Ginkel

Dirk van Ginkel (1959) studeerde Nederlands en Boek- en Bibliotheekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna werd hij journalist. Hij schreef over literatuur, grafisch en industrieel ontwerpen en over beeldende kunst. Hij was onder meer hoofdredacteur van de tijdschriften Design in Business, Identity Matters en Publish. Van Ginkel publiceerde boeken over Total Design-ontwerper Ben Bos (2000) en over de schilders Kees Verwey (2014) en Sjoerd Huizinga (2020). Ook werkte hij

mee aan boeken over onder anderen de kunstenaar Zoltin Peeter. Van Ginkel schrijft over kunst voor de Leeuwarder Courant, cultuurmagazine De Moanne en de Galerij van Theater De Lawei.

- Rieke Vos

Rieke Vos is senior curator bij Het HEM, waar ze sinds 2019 onder meer verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van Chapter 1NE: Edson Sabajo & Guillaume Schmidt, 2WO: Nicolás Jaar en 3HREE: Maarten Spruyt. In 2020/2021 initieerde ze samen met negen kunstacademies uit heel Nederland de megatentoonstelling ALL INN met werk van 175 recent afgestudeerde kunstenaars die hun afstudeertentoonstelling door Covid-19 in het water zagen vallen. Ze werkt graag buiten traditionele tentoonstellingsplekken en in de publieke ruimte, zoals bijvoorbeeld op de NDSM-werf in Amsterdam waar ze tussen 2016 en 2019 curator was en onder meer het grootse project Ferrotopia met Atelier van Lieshout (e.a.) realiseerde. Binnen haar programma’s brengt ze vaak makers met uiteenlopende disciplinaire achtergronden samen, zoals beeldende kunst, theater, muziek en vormgeving.

- Noor Mertens

Noor Mertens is actief als curator en leidt sinds juni 2021 Kunstmuseum Bochum, een stedelijk museum voor moderne en hedendaagse kunst midden in het Ruhrgebied. Voorheen leidde ze Kunstverein Langenhagen, een kunstinstelling die actuele kunst en kunstenaars zichtbaar maakt. Daar werkte ze met kunstenaars als Thomas Geiger (Kunsthalle3000), Isabel Nolan, Karina Bisch, Pauline Curnier-Jardin, Viola Yesiltac, Philipp Van Snick, Stefano Calligaro en vele anderen samen. Tot zomer 2016 was ze als conservator moderne & hedendaagse kunst en stadscollectie verbonden aan Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Daarvoor was ze verschillende jaren werkzaam bij Galerie Paul Andriesse (Amsterdam). Ze zit in het bestuur van Tubelight, een periodiek dat recensies publiceert over hedendaagse kunst. Samen met Marjolein van de Ven is ze verantwoordelijk voor de Kunstvlaai, een Nederlandse platform voor experimentele kunstruimtes. Naast haar werkzaamheden als tentoonstellingsmaker schrijft ze geregeld artikelen en essays.

- Hans Hoekstra

Hans Hoekstra (1983, Groningen) studeerde van 2003 tot en met 2007 aan Academie Minerva en aan KunstAkademie Düsseldorf. Hij vervolgde na zijn bachelor zijn opleiding aan De Ateliers in Amsterdam. Hij woont en werkt in Groningen en doceert nu zelf aan Academie Minerva. Hoekstra won de Buning Brongers Prijs in 2008 en de Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst in 2009. Zijn werk werd o.a. getoond in het Drents Museum in Assen, Institut de Carton in Brussel, Het Melklokaal in Heerenveen, Sign Artspace in Groningen en in Galerie Andriesse Eijck, in Amsterdam.

Biografie adviescommissie Vredeman de Vriesprijs 2021:

- Ann Maes, free lance designer sinds 1978. In 1980 oprichter van bedrijf Ann Maes Design, ontwikkeling en promotie. In 1986 is ze een nieuwe richting ingeslagen als creatief art director en innovatief design manager, gevraagd door diverse bedrijven. Vanaf 1995 organiseert Ann Maes daarnaast workshops en gaat ze ook richting educatie over design en architectuur. Inmiddels heeft ze een groot netwerk opgebouwd en op een dag zal ze wellicht haar eigen museum oprichten, met 50 jaar functioneel industrieel design en 100 jaar inspirerende kunst.

- Lucas Verweij

In de jaren negentig leidde hij een ontwerpbureau dat actief was op het grensvlak van kunst, architectuur en design. Er werd vooral gewerkt in opdracht van overheden, vaak ook aan kunstopdrachten. Na de eeuwwisseling maakte hij deel uit van het design-sectorinstituut ‘Premsela’. Daarna werd Verweij directeur van de Academie van Bouwkunst in Rotterdam, een Masteropleiding voor Architecten. Hij initieerde er onder andere een Masteropleiding product-design. Hij was voorzitter van een commissie van het Stimuleringsfonds creatieve industrie, en modereerde veel gesprekken over kunst, architectuur en ontwerpen. Ook schreef hij er een boek over. Momenteel is Verweij hoofd van een (Artez) docentenopleiding Kunst en Vormgeving

- Dries van Wagenberg

Dries van Wagenberg heeft een brede achtergrond in ontwerp. Opgeleid aan Design Academy in Eindhoven, zet hij nu zijn ervaring als product ontwerper en programma manager van Dutch Design Week in om het What if Lab vorm te geven. Daar brengt hij opdrachtgevers en ontwerpers samen om te werken aan nieuwe antwoorden op complexe maatschappelijke vraagstukken.

- Roelof Koster

Als grafisch ontwerper - Akademie voor beeldende kunsten Arnhem 1984 - gespecialiseerd in educatief materiaal en leermethoden voor onder andere Wolters-Noordhoff en het Cito.

Was hoofd vormgeving bij de Open Universiteit in Heerlen. Was enkele jaren docent typografie en grafisch ontwerpen bij Academie Minerva in Groningen. Ervaring als jurylid: bij de Auguste Papendieck-Preise, tweejaarlijkse prijs voor kunstnijverheid voor de Hanzeregio van de Sparkasse Bremen en het Focke Museum Bremen. Lid documentatiecommissie CBK Drenthe voor toelating kunstenaars en vormgevers tot documentatie. Extern beoordelaar examen assessments Academie voor Popcultuur Hanzehogeschool in Leeuwarden.

Verschillende bestuursfuncties: voorzitter BNO kring Noord; Nationaal Vlechtmuseum Noordwolde; Stream kunstprogramma Friese Wouden; stichting TIJD voor nalatenschap Louis le Roy en de Ecokathedraal.

- Eileen Blackmore

Oprichter van House of en is artistiek leider bij It Erfskip. Eileen initieert, en neemt deel aan projecten waarin productontwerpers worden uitgedaagd om 3D-denken, vindingrijkheid en nieuwsgierigheid in te zetten in samenwerkingsverbanden met partijen uit andere disciplines. Uit deze – vaak niet voor de hand liggende – samenwerkingen ontstaan uiteenlopende concepten voor toepassingen die bijdragen aan een duurzame toekomst.

“Design is een discipline waarin een visie op ons als samenleving en onze gezamenlijke toekomst, een belangrijke rol speelt. Design stelt maatschappelijke thema’s aan de kaak, denkt mee over oplossingen, weerspiegelt identiteiten, laat ons stil staan bij onze cultuur en ons dagelijks leven”.“Design, of kunst, of iets ertussenin. De projecten worden meer en meer maatschappelijke stellingnames waarin esthetiek, technologie en duurzaamheid samenkomen.”

Met It Erfskip heeft Eileen de basis gelegd voor de Fryske Trui, een icoon waarin circulair en cultuurhistorie samenkomt, om daarmee vlas op de kaart te zetten en hiermee Biodiversiteit te stimuleren. In het pas gestarte project Wad van waarde is er een vervolg gekomen waarin boeren, studenten, ondernemers, ontwerpers, bewoners en overheid worden verbonden om vlas (linnen) in de regio te ontwikkelen om (plasticvrije) textiel te ontwikkelen als alternatief voor de plastic soep.